
دکتر حسین یاسین، نویسندهی اصلی این مطالعه و استاد عصبشناسی Volke Endowed در دانشکدهی پزشکی کک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لسآنجلس، گفت: «مکملهای امگا ۳ به عنوان یک ابزار ناکارآمد، مؤثر نیستند.»
یاسین، که مدیر مرکز سلامت مغز شخصیسازیشدهی کک است، گفت: «حتی وقتی سطح بالایی از امگا ۳ را در مغز گروه درمان مشاهده کردیم، بهبود شناختی مشاهده نشد.»
چه چیزی موثر است؟ او گفت: «بهینهسازی سلامت با ورزش، کاهش استرس، خواب باکیفیت و رژیم غذایی گیاهی در کنار افزودن امگا ۳ از ماهیهای چرب، آجیل و دانهها.»
یاسین گفت: «در مدیترانه، سطح بالای امگا ۳ پیشبینیکنندههای بسیار قوی برای شناخت خوب است. اما مردم مدیترانه مکملهای غذایی را به طور ناگهانی مصرف نمیکنند. آنها ماهی چرب میخورند، ورزش میکنند، با دوستان خود ملاقات میکنند و به آرامی با استرس کمتر زندگی میکنند.»
او افزود: «در این زمینه، امگا ۳ میدرخشد و به مغز کمک میکند. اما اگر رژیم غذایی معمولی غربی با فست فود داشته باشید، ورزش نکنید و تمام روز از محل کار استرس داشته باشید، مطالعه ما نشان داد که داشتن امگا ۳ بیشتر در مغز شما تغییری ایجاد نمیکند.»
دکتر ریچارد ایزاکسون، مدیر تحقیقات موسسه بیماریهای نورودژنراتیو فلوریدا و محقق پیشگیری از آلزایمر، گفت: پس از سالها پیامرسانی عمومی در مورد اینکه چگونه مکملهای روغن ماهی یا جلبک میتوانند در برابر زوال عقل محافظت کنند، وقت آن رسیده است که تفکر خود را اصلاح کنیم.
ایزاکسون که در این تحقیق جدید مشارکتی نداشت، گفت: «امگا ۳ برای داشتن سلامت مطلوب مغز، به ویژه برای افرادی که ژن APOE4 دارند و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش میدهند، کاملاً حیاتی است. با این حال، این مطالعه نشان میدهد که آنها در افرادی که از قبل سلامت خود را بهینه نکردهاند، به خوبی عمل نمیکنند.»
سازمان جهانی امگا ۳ EPA و DHA یا GOED، که نماینده صنعت امگا ۳ است، در ایمیلی گفت که این مطالعه باید در چارچوب «مجموعه کامل شواهد مربوط به امگا ۳ و پیامدهای شناختی» در نظر گرفته شود.
الانا ناتکر، معاون ارتباطات GOED، گفت: «به عنوان مثال، بررسی ۳۳ مطالعه مشاهدهای و کارآزماییهای تصادفی کنترلشده، اثر محافظتی مکمل امگا ۳ EPA/DHA را بر پیشرفت بیماری آلزایمر نشان داد.»
ناتکر گفت: «امگا ۳ های EPA و DHA، اسیدهای چرب مهم موجود در مکملهای روغن ماهی، از جمله مواد مغذی مورد مطالعه هستند که بیش از ۵۰،۰۰۰ مقاله منتشر شده و ۵۰۰۰ آزمایش بالینی در مورد آنها انجام شده است و حجم قابل توجهی از مقالات علمی وجود دارد که امگا ۳ را با پیامدهای مثبت شناختی مرتبط میکند.»
چرا اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری هستند؟
اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ برای بقای هر حیوانی ضروری هستند. در انسان، آنها فشار خون را کاهش میدهند، کلسترول خوب را افزایش میدهند، سلامت سلول را حفظ میکنند و خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش میدهند.
امگا ۳ برای سلامت مغز بسیار مهم است. تا ۶۰٪ مغز انسان از لیپیدها یا چربیها تشکیل شده است. به گفته کارشناسان، حدود ۳۵٪ از این چربیها امگا ۳ هستند. با این حال، بدن به خودی خود امگا ۳ تولید نمیکند. در عوض، اسیدهای چرب باید از غذاهایی مانند ماهی سالمون، شاهماهی، ماهی خالمخالی، ساردین، گردو، دانه چیا و دانه کتان به دست آیند.
بسیاری از مردم به اندازه کافی ماهی چرب، دانهها و آجیل نمیخورند، بنابراین مصرف مکملها رواج پیدا کرده است. مکملهای روغن ماهی، ایکوزاپنتانوئیک اسید یا EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA را فراهم میکنند. این دو عملکرد متفاوتی دارند - EPA با التهاب مبارزه میکند و از سلامت قلب پشتیبانی میکند، در حالی که DHA یک بلوک ساختاری اصلی برای مغز، چشمها و سیستم عصبی مرکزی است. مکملهای گیاهی حاوی روغن جلبک ساخته شده از جلبکهای دریایی هستند که منبع EPA و DHA نیز میباشد.
کپسولهای روغن چیا، شاهدانه و بذر کتان نوع سوم امگا ۳ به نام آلفا لینولنیک اسید یا ALA را فراهم میکنند، آنتیاکسیدانی که وظیفه مهم تبدیل غذا به انرژی را بر عهده دارد. همچنین برای قلب مفید است - طبق گفته کلینیک کلیولند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی برای هر گرم ALA که در روز خورده میشود، ۱۰٪ کاهش مییابد.
گردوهای خام منبع بسیار خوبی هستند. یک اونس یا حدود ۱۴ نصف گردو، ۲.۵ گرم ALA فراهم میکند که تقریباً دو برابر مقدار توصیه شده روزانه است.
گردو همچنین منیزیم، منگنز، مس، ویتامین B6 و بسیاری از مواد مغذی دیگر را تأمین میکند - یکی از ویژگیهای کلیدی غذاهای کامل که متخصصان میگویند مکملها نمیتوانند با آن برابری کنند.
برای مثال، ماهی سالمون وحشی حاوی پروتئین، ویتامینهای A، D و B-12 و مواد معدنی حیاتی مانند سلنیوم و پتاسیم - و همچنین امگا ۳ با کیفیت بالا - است.
یاسین گفت: "وقتی امگا ۳ را از خوردن ماهی دریافت میکنید، فقط یک ماده مغذی واحد را دریافت نمیکنید؛ بلکه کل ماهی را دریافت میکنید."
اما این باید بخشی از یک سبک زندگی سالم باشد. اگر آن ماهی سالمون را سرخ کنیم، دیگر به حساب نمیآید. میتوانید امگا ۳ را با سرخ کردن ماهی تجزیه کنید، یا میتوانید با خوردن سیبزمینی سرخکرده در کنار آن، آنها را خنثی کنید."
"قطرهای در اقیانوس"
نتایج کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترلشده با دارونما - که استاندارد طلایی علم محسوب میشود - روز پنجشنبه در مجله لنست ebioMedicine منتشر شد.
این مطالعه ۳۶۵ فرد بدون زوال عقل بین ۵۵ تا ۸۰ سال را به دو گروه درمان و دارونما تقسیم کرد. همه افراد سطح امگا ۳ بسیار پایینی داشتند و حداقل یک عامل خطر برای زوال عقل، مانند چاقی، سبک زندگی بیتحرک، فشار خون بالا یا کلسترول، در آنها وجود داشت.
ایزاکسون گفت، تقریباً ۵۰٪ حداقل یک کپی از ژن APOE4 داشتند - گروهی که بیشترین احتمال را برای بهرهمندی از مکملها دارند زیرا مغز آنها برای پردازش موثر چربیها مشکل دارد.
گروه درمان به مدت ۲۴ ماه، روزانه یک مکمل جلبک امگا ۳ با دوز بالا (۲۰۰۰ میلیگرم DHA) دریافت کردند. گروه کنترل نیز به مدت مشابه دارونما مصرف کردند. هر دو گروه همچنین یک ویتامین B کمپلکس مصرف کردند.
همه شرکتکنندگان در طول مطالعه در مقاطع مختلف تحت اسکن مغز MRI، آزمایش خون و آزمایش شناختی قرار گرفتند.
آزمایشها نشان داد که سطح امگا ۳ در گلبولهای قرمز خون افرادی که مکمل مصرف میکردند از ۴.۹٪ به ۱۱٪ افزایش یافت. اندازهگیری سطح DHA در مایع مغزی نخاعی، که مغز را احاطه کرده است، پس از شش ماه به طور متوسط ۱۷٪ افزایش یافت که تأیید میکند امگا ۳ به هدف مورد نظر خود رسیده است. همین افزایش در افرادی که دارای ژن APOE4 بودند نیز مشاهده شد، که تصور میشود بیشترین سود را از مکملها میبرند.
با وجود شواهدی مبنی بر افزایش سطح امگا ۳ در مغز افرادی که مکمل مصرف میکردند، هیچ بهبودی در شناخت یا اندازه هیپوکامپ، مرکز حافظه مغز، مشاهده نشد.
یاسین گفت: "در واقع، هیچ تفاوت واقعی بین افرادی که مکمل امگا ۳ مصرف میکردند و افرادی که دارونما مصرف میکردند، وجود نداشت."
نتایج نشان میدهد که مکمل امگا ۳ برای افرادی که ورزش نمیکنند، رژیم غذایی فوق فرآوری شده دارند و دارای اضافه وزن و علائم بیماریهای مزمن هستند، مانند «قطرهای در اقیانوس» است.
ایزاکسون گفت: «آنچه من به بیمارانم میگویم این است که اگر فردی با یک یا چند نسخه از گونه ژنتیکی APOE4، سطح امگا ۳ خون پایینی داشته باشد و به طور کلی سالم باشد، همچنان میتواند با خوردن ماهی چرب دو بار در هفته و مصرف مکمل امگا ۳ با کیفیت بالا، از خود در برابر خطر آلزایمر و زوال عقل محافظت کند. اما اگر آنها سبک زندگی ناسالمی مانند جمعیت حاضر در این مطالعه داشته باشند، مکمل امگا ۳ به هیچ وجه مؤثر نخواهد بود.»